7سپتامبر 2022 – مطالعه ی اخیر نشان داد که استفاده از ست انفوزیون برای مدت 7 روز(EIS[1]) در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 ایمن بوده و با رضایت بالای بیماران همراه است، این ست هیچ گونه تأثیر نامطلوب بر کنترل قند خون نداشت. این مطالعه در مجلهDiabetes Technology & Therapeutics  منتشر شد.

مجموعه‌های تزریق انسولین(IISs) ، آنالوگ‌های انسولین سریع‌الاثر را از مخزن پمپ انسولین به بافت زیر جلدیاز طریق یک کانول تفلون یا یک سوزن فولادی ضد زنگ که توسط یک چسب بر روی پوست نگه داشته می‌شوند، تحویل می دهند.  IISهای استاندارد باید هر 2 تا 3 روز یکبار تعویض شوند تا عوارض جانبی مربوط به کانول یا سوزن کاهش یابد یا از آنها جلوگیری شود. با این حال، سیستم‌های پایش مداوم قند خون (CGM) که اغلب همراه با پمپ‌درمانی CSII مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند تا ۷روز قبل از تغییر حسگر، کار کنند.

با توجه به پیشینه فوق، دکتر ران برازگ، از مرکز تحقیقات بالینی رینیردر رنتون واشنگتن و همکارانش قصد داشتند ایمنی و عملکرد یک مجموعه تزریق طولانی مدت جدید را برای استفاده به مدت 7 روز توسط بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 در یک کارآزمایی غیرتصادفی بررسی کنند.

از بزرگسالان 18 تا 80 ساله مبتلا به دیابت نوع 1 که از انسولین آسپارت و سیستم EIS یاMiniMed  670G  با انسولین لیسپرو تا 7 روز استفاده می‌کردند، برای 12 بار استفاده ی متوالی از این ست انفوزیون ثبت‌نام گردید.

نقاط پایانی ایمنی در این مطالعه شامل: بروز عوارض جانبی جدی (SAEs)، عوارض جانبی پیش بینی نشده ی دستگاه (UADEs)، عوارض جانبی جدی دستگاه (SADEs)، هایپرگلایسمی شدید(SevHyper)، هیپوگلایسمی شدید(SevHypo)، عفونت پوست، و کتواسیدوز دیابتی (DKA) بودند.

محققان همچنین میزان شکست سیستم EIS را به دلیل هایپرگلایسمی غیرقابل توضیح، نتایج کنترل قند خون، میزان بقای کلی EIS، رضایت از EIS و کل انسولین روزانه دریافتی، تعیین کردند.

یافته های برجسته ی این مطالعه به شرح زیر بود:

·        در مجموع برای درمان این افراد متشکل از 259 بزرگسال، که 48 درصد از آنان مرد بودند، 3041 دستگاه EIS استفاده گردید.

·        هیچ عارضه ی جانبی پیش بینی نشده ی مربوط به دستگاه، عوارض جانبی جدی مربوط به دستگاه یا کتواسیدوز دیابتی دیده نشد.

·        نرخ کلی هیپوگلایسمی شدید، عوارض جانبی جدی (SAEs)، هایپرگلایسمی شدید و عفونت پوستی در هر 100 سال شرکت کننده، به ترتیب 2.5، 3.8، 104.1 و 20.1 رویداد بود.

·        میزان شکست سیستم EIS به دلیل هایپرگلایسمی غیرقابل توضیح در پایان روز هفتم برای استفاده از انسولین لیسپرو و ​​آسپارت به ترتیب 0.1 و 0.4 درصد بود.

·        در پایان روز هفتم، میزان بقای کلی سیستم EIS برابر با 77.8 درصد بود، هیچ تغییری در کنترل قند خون وجود نداشت، و شرکت‌کنندگان رضایت بیشتری از EIS در مقایسه با IISهای استانداردی که قبل از مطالعه استفاده می‌کردند، داشتند.

محققان نوشتند: فرصت‌های پیشرفت فناوریIIS ، نه تنها سبب افزایش مدت زمان استفاده از  IISشده است، بلکه به حفظ کنترل قند خون و در عین حال کاهش عوارض جانبی در طول مدت استفاده کمک می کند.

آنها نتیجه گیری کردند که در این مطالعه، ست انفوزیون طولانی مدت مدترونیک تا 7 روز، توسط بزرگسالان بدون تأثیر منفی بر کنترل قند خون و با رضایت مطلوب کاربر استفاده شد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/type-1-diabetes-extended-insulin-infusion-set-worn-for-7-days-safe-with-high-satisfaction-rate-98594

 



[1]extended-wear infusion set